Direktlänk till inlägg 17 maj 2010

Mindfulness... back to basics

Av Fredrik - 17 maj 2010 10:03

Efter ett halvårs utförande, vad har det givit mig egentligen? Jag fastnar fortfarande i mina tankar osv och jag mår inte direkt bra... även om det är lite bättre än innan. Men helt ärligt så har det inte givit mig vad jag hade hoppats...varför ljuga för mig själv?


Jag läste häromdagen igenom instruktionerna för kursen och fattar nu att jag har varit ute o cyklat lite i mitt utövande av Mindfulnessträningen. Mindfulness är så lätt men så svårt att utföra korrekt, det finns så många fallgropar. Samtidigt vet jag att Mindfulness är så rätt för mig.


Detta ska jag tänka på i mitt framtida utförande:


1. Inställning till övningarna

-släpp alla förväntningar på hur övningen ska får mig att känna

-tålamod, öppenhet


2. När jag gör övningarna

-känn efter (upplev) i kroppen hur det känns (i kontrast till att "tänka på" hur det känns eller visualisera en kroppsdel)

-bjud in alla känslor och tankar... på riktigt... känn känslorna som de skapar i kroppen och släpp sedan allt det där


Det räcker för tillfället, jag går tillbaka och gör den mest basic övningen, kroppscanningen.


jag älskar mig själv

bodhi

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fredrik - 15 juli 2010 16:39

Idag kunde jag inte riktigt hålla emot ledsenheten, den började som en ångestkänsla o sen grät jag en skvätt o sen en jätteskvätt. Inte varit så gråtig på ett år...   Det är rätt intressant att jag skriver "kunde inte hålla emot"... mindfulness g...

Av Fredrik - 10 juli 2010 17:04

Jag försöker följa boken The Mindful Way through Depression. De säger i den att första steget är att bli medveten om hur mönstret som håller mig fast i detta. För det första, varje dag när jag vaknar så mår jag bra precis när jag blir medveten om...

Av Fredrik - 28 maj 2010 09:34

Förra veckan hände något i min mindfulnessträning. Jag sa till min terapeut att jag hade insett att jag har gjort fel i min mindfulnessträning i den mening att jag har inte varit i kroppen, jag har varit i huvudet när jag har mediterat. Men det var i...

Av Fredrik - 19 maj 2010 15:19

Idag började dagen med ångest på morgonen... som sprider sig in i förmiddagen och finns kvar lite så här på eftermiddagen. Jag är egentligen inte rädd för något annat än ångesten själv... samma rädsla som jag har haft i 12 år. Visst jag tänker på lit...

Av Fredrik - 17 maj 2010 11:11

  mindfulness är att vara här och nu och inte i framtiden eller i bakåt i tiden. mindfulness är också  ett annat förhållningssätt till tankar och känslor. istället för att ta allting som sker i kroppen som  signaler på att något är fel, så kan ja...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards